Road Safety in Eritrea and Sweden
Trafiksäkerhet i Eritrea och Sverige – Road Safety in Eritrea and Sweden
Just nu: Pågående
Land: Eritrea och Sverige
Bakgrund: Trafikmiljön i huvudstaden, Asmara
Från att ha varit en stad präglad av stagnation, ”tillbakagång” och osäkerhet om framtiden, har Asmara sedan Eritreas självständighet i början på 1990-talet upplevt ett socialt och ekonomisk renässans. Som en huvudstad för ett nytt självständigt land har staden sett en kraftig ökning av sin befolkning. Med lokalisering av nya ministerier, statliga myndigheter, företag etc. fortsätter inflyttningen till staden att öka.
Detta tillsammans med den ökade ekonomiska aktiviteten har medfört en kraftig trafiktillväxt och efterfrågan på resor, har tillsammans med ett ökat bilinnehav, lett till en mycket ansträngd trafiksituation på redan underdimensionerade vägnätet. Exempelvis har antalet registrerade bilar från drygt 16 000 år 1993 vuxit till över 48 000 år 2002.
Trafiktillväxten i Asmara har således medfört allvarliga trängselproblem och bristerna i infrastruktur och kollektivtrafiksystem har blivit uppenbar både när det gäller kvalitet och kapacitet. Idag fungerar ett antal radiella vägar in mot centrum som infarter. Avsaknaden av en motorvägsring/ringväg leder till att innerstadstrafiken belastas av en hel del genomfartstrafik, inklusive den tunga trafiken som till och från hamnstaden Massawa tvingas passera centrala Asmara.
Följaktligen ökar konflikten mellan alla trafikantslag med allvarliga konsekvenser i antalet döda och svårt skadade i trafikolyckor. Statistik om trafikolyckor som Land Transport Department och Trafikpolisen tagit fram visar ständigt accelererande siffror under de senaste åren. Där kan vi bland annat se ett klar samband mellan trafikolyckor och antal registrerade fordon.
S-ERI Forum anser att det är en oroande utveckling som bör hämmas. Vi anser trafikfrågan är på väg att bli ett folkhälsoproblem. Ju fortare vi börjar med förebyggande arbete som till exempel medvetandegörande kampanjer desto bättre möjligheter har vi att rädda liv och svårt skadade i trafikolyckor. Trafik lagar kan stiftas och vägar kan byggas och förbättras men dålig trafik beteende är svårare att ändra. Det tar lång tid!
Leave a comment